Ruud de Vos aan het woord: ‘Het duurt te lang (we staan hier al een tijdje)’

835

Ruud de Vos is omgevingsmanager voor het project de Grote Kruising in Krimpen aan den IJssel. Een project met een grote impact voor weggebruikers en de omgeving. Iedere maand gaat Ruud in op een onderwerp waar hij veel vragen of opmerkingen over krijgt.

Op sociale media valt me op dat mensen veel mopperen over de duur van het project de Grote Kruising. Begrijpelijk, want we zijn al een tijd aan het werk bij de kruising en het duurt nog tot eind 2022. Stel, je baby wordt geboren op dag 1 van de werkzaamheden, dan kan je dreumes tegen het einde al lopen, brabbelen, in boekjes bladeren en hoge torens bouwen. Maar blokkentorens bouwen is natuurlijk heel wat anders dan wat er bij de Grote Kruising moet gebeuren. Dat is zeker geen kinderwerk!

Het gaat om een heel complex project. We vervangen de huidige, verzakte fundering uit 1936 door een moderne fundering. Hierbij moeten we de boel eerst ‘openritsen’: het aanwezige asfalt verwijderen, bekabeling omleggen en de oude betonbakken slopen. Daarna bouwen we de fundering opnieuw op.

5 km buispalen, duizenden m² betonvloer
Er moet zo’n 5 kilometer aan stalen buispalen de grond in. Verder maken we in fases een paar duizend vierkante meter betonvloer, waarbij het beton minimaal 30 dagen moet uitharden. Daarna kunnen we pas verder met de bekabeling, het asfalt en de ‘aankleding’ van de kruising.
Vaak hoor ik van Krimpenaren die langsrijden dat de mensen in ‘oranje jassen’ ogenschijnlijk kalm en ontspannen hun werk uitvoeren. ‘Hebben die lui geen besef van urgentie?’ Geloof me: echt wel! Iedere morgen vertrekken zij voor zessen van huis en werken 60 uur per week aan het project.

Het zijn ook mensen
Dat ze soms even stilstaan, komt omdat het ook mensen zijn die recht hebben op een pauze, of omdat ze – om de snelheid erin te houden – al klaar staan om het stokje over te nemen.

Samen werken ze keihard aan een veilige kruising met een betere doorstroming.

Deel