Hoe zit het met de doorstroming op de Grote Kruising na de werkzaamheden?

1K

Een van de belangrijkste doelen van dit project is, naast een vernieuwe fundering, een verbeterde doorstroming. De grootste winst realiseren we doordat de bussen straks niet meer hoeven af te slaan naar het busstation, maar stoppen langs de C.G. Roosweg. Hierdoor kan het verkeer een stuk efficiënter worden geregeld. Tot 17 april 2021 kregen streekbussen nog voorrang bij het passeren van de Grote Kruising, wat zorgde voor veel vertraging voor automobilisten.

Helaas kunnen we niet alle pijnpunten oplossen, simpelweg omdat het projectteam en de gemeente Krimpen aan den IJssel niet overal invloed op hebben. Bij de volgende zaken zijn we afhankelijk van andere partijen:

  • De verkeersregeling via de wisselstrook bij de Algerabrug
    Dit gebeurt in overleg met de gemeente Capelle aan den IJssel. Hierbij wordt ook rekening gehouden met een relatief vroege spits vanuit Capelle aan den IJssel.
  • De maximumsnelheid op de Algerabrug
    Op dit moment is de maximumsnelheid 50 kilometer per uur, bepaald door de provincie Zuid-Holland.
  • De openingstijden van de brug
    Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de bediening van de brug en er zijn afspraken gemaakt met andere partijen in het kader van de Staande Mastroute (SMR). De SMR is een veilige doorgaande vaarroute door Nederland voor zeil- en motorboten met een masthoogte of opbouw van meer dan 6 meter en is een veilig alternatief voor de tocht buitenom over de Noordzee. Omdat de vaarwegbeheerders de bedieningstijden van de bruggen en de sluizen zoveel mogelijk op elkaar afstemmen ontstaat een zogenoemde ‘Blauwe Golf’, die de veiligheid en de vlotte doorvaart ten goede komt. Om hiervan optimaal gebruik te maken moet de Staande Mastroute zoveel mogelijk in konvooi worden bevaren.Het is bekend dat als de Algerabrug open en dicht is gegaan het zo’n 20 minuten duurt voordat de doorstroming weer optimaal is.
  • Hoeveel weggebruikers er straks dagelijks met de auto over de Grote Kruising gaan
    Dit is ook afhankelijk van de economie, de mogelijkheid tot thuiswerken, de bereidheid om de fiets te pakken of het OV te nemen en de weersomstandigheden.

Deel